Guilty Pleasures
Een reis door Fotografische Techniek, Geschiedenis en Mythe
Met behulp van een eenvoudige stereo pinhole camera, een instrument dat niets meer is dan een doosje met twee gaatjes, is ‘Guilty Pleasures’ vastgelegd. Geïnspireerd door de charme van stereofotografie uit de negentiende eeuw, is mensen gevraagd naar hun guilty pleasure, dat vervolgens in scène is gezet en vastgelegd op een middenformaat kleurenfilm. Het resultaat is een selectie van stereobeelden die gepresenteerd in een peepshow, wat een interpretatie van de klassieke stereoscoop is, tot leven komen in een verbluffend 3D-effect.
De opname van de beelden vereiste een diepgaand technisch begrip van belichting, sluitertijden en het Schwarzschild effect van de film. Het bouwen van de peepshows, waarin de beelden worden gepresenteerd, was evenzeer een technische uitdaging, waarbij elke dimensie en afstand met zorg moest worden berekend om de kijker een optimale ervaring te bieden. De associatie tussen de eenvoud van de pinhole camera en de peepshow, feitelijk ook niets meer dan een doosje met twee gaatjes, voegt een intrigerend element toe aan het project, waarbij beide fenomenen een gevoel van heimelijkheid delen.
In het hart van dit project schuilt een knipoog naar Lady Godiva. De legendarische edele dame die naakt te paard door de straten van Coventry reed, in een strijd tegen haar man die zijn hoge belastingen niet wenste te verlagen. Haar aanwezigheid, zij het in een moderne interpretatie, een zelfportret verborgen als één van de guilty pleasures in de peepshow, voegt een extra laag van betekenis en mysterie toe aan het project. Volgens de legende sneed een nieuwsgierige kleermaker genaamd Tom een gaatje in zijn luik om een glimp op te vangen van de naakte Lady Godiva, waarmee hij de inspiratie werd voor de term ‘Peeping Tom’ en de eerste peepshow creëerde. Deze eeuwenoude traditie van voyeurisme en nieuwsgierigheid vindt een hedendaagse echo in ‘Guilty Pleasures’, waarin de kijker wordt uitgenodigd om een glimp op te vangen van de stiekeme geneugten van anderen, terwijl ze zelf verscholen blijven, precies zoals de fotograaf zichzelf verbergt achter zijn camera, terwijl hij momenten vastlegt die anders ongezien zouden blijven.
Het project ‘Guilty Pleasures’ is een viering van mijn passie voor het ambacht en mijn liefde voor de kunst van visuele vertellingen. Van vroege experimenten met de camera obscura tot de baanbrekende uitvindingen van pioniers als Joseph Nicéphore Niépce en Sir Charles Wheatstone, staat het project in het teken van de rijke erfenis van de fotografie. Met deze nostalgische reis door oude fotografische technieken breng ik een hommage aan de mensen en technologieën die de weg hebben vrijgemaakt voor de moderne fotografie.
Minuta stereo pinhole, f140, Kodak Portra 400/800
(juni 2024 )